onsdag 19. desember 2012

Nasjonaldag og juleforberedelser





18. desember er Qatars nasjonaldag, og det går for de fleste ikke forbi i stillhet. Som i Norge er det parade på morgenen, det var fly som danset i luften og overalt har det de siste dagene vært det Qatarske flagget å se. Nasjonaldagen betyr også trafikkaos har vi fått vite, så vi holdt oss på perlen. Vi spise frokost på stranden til flyshow, drakk kaffe i solen, hadde en liten (småkald) bassengtur, bakte pepperkaker og fikk med oss fyrverkeriet på kvelden....det vil si vi så ihvertfall deler av det bak skylinen. Trond fikk tatt noen ganske ok bilder som jeg ville dele.

For tiden er det juleforberedelser som teller. Jeg har hatt en lang på shopping i dag mens Trond har hatt fri og hatt med Emeli på bilvask, noe som var ganske nødvendig etter alt det deilige regnet som kom på søndag! Pepperkakene er laget, og i kveld er de fleste gavene blitt pakket inn og lagt under treet...tidlig ute sa du? Fredag kveld kommer besøket, det blir stas! Kålrabi har vi fått tak i, til den nette sum av 40 kr pr kilo(!!!!!) så nå krysser vi fingrene for at pinnekjøttet også kommer smertefritt gjennom tollen og oppi gryta!

Det blir en jul litt utenom det vanlige, men vi skal nok kose oss. Vi er heldige som får være sammen med våre kjære, vi er heldige som har hatt muligheten til å oppleve dette livet og vi er heldige som har hverandre og en frisk, nydelig datter. Jeg fikk meg en tankevekker da jeg pratet med en hyggelig filippinsk dame som jobber på renseriet i tårnet vårt. Jeg måtte av gammel vane spørre om åpningstider i julen, og fikk til svar at de var åpen som vanlig. Jeg vet at hun er kristen og vanligvis ville feiret jul, men i år skal hun jobbe, fra morgen til kveld, hver dag. Det verste var da hun med et vemodig smil fortalte at familien og barna hennes er på Filippinene uansett, så hun kunne like godt jobbe...i dag kjøpte jeg en liten julegave til henne. Ikke at det er den store trøsten, men det var det jeg kunne gjøre for henne! Jeg syns det er viktig at vi som er så heldige tar oss tid til å bry oss om de rundt oss som ikke har det like greit, og jeg tror ikke at det alltid er så mye som skal til.

Til alle som leser bloggen, kjekt t du tar deg tid til å følg oss. Ha en riktig god og fredelig jul alle sammen! 

1 kommentar:

  1. Så koselig å se blider både av dere og vakre Emeli, hun har jo blitt så stor. Vi ønsker dere en hyggelig julefeiring sammen med familien. Det blir nok koselig å få besøk hjemmefra. En riktig god jul og et godt nyttår ønsker vi dere! Gode klemmer fra tante Gunvor & onkel Tore.

    SvarSlett